ME MYSELF MY OWN

Foto saya
my little busuk name is ajja going to 18 next year.very kind and all the good behaviour belongs to me..ahaha.. perasan kan kau ni..

Ahad, 12 Februari 2012

solat tiang agama

assalamualaikum w.b.t..

saya bercakap mengenai solat..dengan keimanan yang ada dalam diri aku ni,nk cerita lah sikit pasal SOLAT..
semua thu kan yg solat itu haruslah berwuduk.


.jika tiada wuduk tak sah solat seseorang..even kalau takada sumber air kita ada cara lain iaitu bertayamum.tp arus pembangunan sekarang semua tempat dh ada air kn??
tak begitu?
well..cara cara :



(a) Perkara wajib wudhu':

1. Berkumur2 (المضمضة) dan masukkan air kedalam hidung (الاستنشاق) *khilaf ulama' - ada yang mengatakan ia adalah sunat
2. Membasuh muka keseluruhannya sekali.
3. Membasuh tangan sampai ke siku satu kali
4. Membasuh kepala termasuklah telinga sekali
5. Membasuh kaki sehingga ke buku lali sekali.
6. Perkara diatas ini hendaklah dilakukan secara tertib.
7. Ia hendaklah dilakukan berterusan; maknanya tidak terdapat jarak yang panjang diantara sesuatu perbuatan.


(b) Perkara sunat didalam wudhu'

1. Membaca Bismillah
2. Membasuh tangan 3X
3. Berkumur-kumur 3X, dan juga memasukkan air kedalam hidung 3X.
4. Membasuh muka 3X, termasuklah janggut.
5. Membasuh tangan sampai ke siku 3X
6. Membasuh kaki sampai ke buku lali 3X

Membaca do'a selepas wudhu' :-

أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمداً عبده ورسوله


maksud:aku naik saksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah yang satu dan tidak mensyirikkannya,aku naik saksi bahawa Muhammad hambanya dan rasulnya.

then kita bersiap sedia untuk menunaikan solat..

takkira dimana pun kita berada..



walau apapun yang anda lakukan..



kita wajib bribadah kpd allah s.w.t

solat dalam sehari ada lima waktu..zohor,asar,maghrib,isyak,subuh..
we have to do all the praying..semasa solat kita kena buang semua perkara yg bermain di minda kerana itu adalah mainan syaitan..kadangkadang sewaktu solat kita mesti akan terfikirkan apa saje..like this



aku cakap pun untuk diri aku sendiri..aku pun harus mmperbetulkan diri aku sendiri..iman aku pun belum tentu banyak.. even mana ada orang yang perfect kat dunia ni kan..semua orang pernah buat salah..takkiralah siapa pun..dunia ni semakin tua..aku haruslah membuat persiapan untuk diriku yg tak seberapa ni..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan